Adevărul despre febra musculară

home » articole » Adevărul despre febra musculară

Adevărul despre febra musculară

 

 Febra musculara este asociata de foarte multe persoane cu un antrenament  productiv . Sunt persoane care, daca nu au facut febra dupa un antrenament, a doua zi trag si mai tare, ca niste “nebuni “  numai sa faca febra musculara.Unii chiar iubesc febra musculara pentru ca, pentru ei febra inseamna crestere, altii urasc febra pentru ca nu se pot antrena la capacitate maxima in zilele urmatoare.

 

Parerea mea, bazata pe experienta personala si pe cea a clientilor mei, este urmatoarea : febra sau D.O.M.S. ( delayed onset muscle soreness ) reprezinta o durere locala in muschiul pe care l-am antrenat cauzata de micro-leziuni musculare.

 

DOMS intervine la 12-72 ore dupa antrenament, difera de la persoana la persoana si vine la pachet cu o inflamatie puternica ( muschiul pare pompat), discomfort, rigiditate musculara si articulara, pierderea fortei si mobilitatii. De obicei febra apare la incepatori, pentru ei si cel mai simplu antrenament  ii poate “paraliza”.  Am auzit de persoane care au mers la spital a doua zi pentru ca le era frica sa nu fie vorba de o accidentare. De asemenea, febra  apare si cand vii dupa o pauza si te reapuci de antrenament, dar si cand schimbi stilul de antrenament.


 Dilema  este urmatoarea  : sa faci febra musculara inseamna crestere sau lipsa febrei inseamna ca am avut un antrenament prost, antrenamentul a fost o pierdere de timp ?


  In ambele cazuri raspunsul este: NU .Inseamna doar ca ai depasit capacitatea corpului tau de a face efort, fie prin intensitate, fie prin durata sau chiar ambele.


In perioada de definire musculara, perioada in care tii o dieta stricta, cand reduci caloriiile si nutrientii in mod semnificativ, febra musculara este mult mai intensa si tine mai mult decat de obicei. Asta inseamna ca vei creste cand reduci caloriile ? Sigur ca NU. Inseamna ca, din cauza reducerii caloriilor si nutrientilor, capacitatea corpului de a face fata stresului mecanic a scazut . In aceeasi idée, o alimentatie inadecvata in jurul antrenamentului (pre/in timpul/post antrenament) poate duce la o crestere a febrei deoarece corpul tau nu este pregatit, echipat cu nutrienti pentru a face fata antrenamentului. Asigura corpului suficienti nutrienti si vei reduce febra extrema.


   Pe masura ce devii tot mai experimentat, nu vei mai face febra musculara tot timpul. Foarte multi atleti si culturisti fac febra foarte rar sau deloc, corpul lor este obisnuit cu efortul. Deci, nivelul febrei nu reprezinta un indicator ca antrenamentul a fost productiv, cum de altfel, lipsa febrei nu inseamna ca nu ai stimulat corpul suficient.


  Cum trebuie sa te simti dupa antrenament ?

 


In ziua dupa un antrenament bun ar trebui  sa ai o usoara senzatie de pompare musculara, ar trebui sa simti muschiul,sa fii constient de acel muschi, sa-l simti mai strans, mai scurt si mai tare.Daca muschiul se simte normal, nu constientizezi prezenta lui, daca este moale si plat in cea de a 2-a zi dupa antrenament, fie antrenamentul nu a fost un stimul optim, fie nu ai dat corpului suficienti nutrienti pentru a creste.


  Avem febra musculara, ce este de facut?

 

Cu siguranta ati auzit de remediul cu aspirina, nu este cea mai buna idée. S- a demonstrat ca aspirina interfereaza cu recuperarea musculara blocand anumite semnale care duc la constructia tesutului afectat.


  O rutina de mobilitate, nu stretching, ceva dinamic, gen: mers, bicicleta sau orice alta activitate fizica moderata  reduce febra deoarece creste circulatia, fluxul sangvin si  aportul de nutrienti necesar refacerii .Cel mai bine este sa fortezi corpul sa se refaca singur, sa devina din ce in ce mai eficient in refacerea dupa dupa stresul fizic la care a fost supus. Acest lucru il poti face daca te antrenezi mai frecvent, cu cat antrenezi mai frecvent un muschi, cu atat vei deveni mai eficient  sa tolerezi efortul fara sa faci febra.


  Putem sa antrenam un muschi cu febra musculara?

 

Zicala ‘cui pe cui se scoate” este adevarata, dar in anumite conditii. Daca mobilitatea si febra sunt afectate in mod sever, atunci febra reprezinta un factor care limiteaza antrenamentul  si nu este recomandat sa antrenam muschiul afectat. In schimb, daca febra nu este extrema  este foarte ok sa antrenam muschiul afectat pentru ca o crestere a fluxului sangvin inseamna transport de nutrienti, inseamna recuperare rapida. O sedinta usoara, scurta, un antrenament de tip pump, cu greutati usoare este o solutie foarte eficienta pentru o recuperare rapida.


  Chiar daca, sa faci febra, e un sentiment placut pentru fitness fanatici, eu recomand sa nu va antrenati in acest scop pentru ca afectati calitatea antrenamentelor viitoare. Train smart !

 

Ciprian Popa
Antrenor Personal



> inapoi la articole
Ciprian Tiberiu Popa

Ciprian Tiberiu Popa

Antrenor fitness

Mihai Tica

Mihai Tica

Antrenor fitness

George Nistorescu

George Nistorescu

Antrenor fitness

Alexandru Manole

Alexandru Manole

Antrenor fitness

Mihai Cuc

Mihai Cuc

Antrenor fitness

Silviu Munteanu

Silviu Munteanu

Antrenor fitness

Totoroanta Cristian Catalin

Totoroanta Cristian Catalin

Antrenor fitness

Marcu Valentin

Marcu Valentin

Antrenor fitness

Lit  Florin Cristin

Lit Florin Cristin

Antrenor fitness

Muresan Sergiu

Muresan Sergiu

Antrenor fitness

Liviu Daria

Liviu Daria

Antrenor fitness